van Nederland naar Ierland - Reisverslag uit Butlersbridge, Ierland van Aad Vliet - WaarBenJij.nu van Nederland naar Ierland - Reisverslag uit Butlersbridge, Ierland van Aad Vliet - WaarBenJij.nu

van Nederland naar Ierland

Door: Aad

Blijf op de hoogte en volg Aad

23 Augustus 2016 | Ierland, Butlersbridge

Bij het vertrek uit Nederland gisteren was het weer flink slecht. De overtocht van Hoek van Holland naar Harwich was met de Stena Hollandica. Een flink schip, compleet met voetbalkooi, casino en bioscoop. Het afscheid van Nederland ging met regen gepaard. Ik bereidde me al voor op een wat ruige overtocht. Maar nog maar net op zee trok de lucht open en ging de zon volop schijnen. Het werd dan ook rustige overtocht.
Na 6 1/2 uur kwam Harwich in zicht. Niet zo'n spectaculaire aankomst als in Docer met de mooie krijtrotsen. Die zijn er niet in Harwich. Maar ja, je kan niet alles hebben.
Vanaf Harwich een uurtje doorgereden naar het Dragonfly Hotel in Bury St Edmunds. Klinkt toch een stuk leuker dan Krimpen. Op de kamer miste ik mijn telefoon. Met de gsm van de mevrouw achter de receptie op zoektocht. Niet in de kamer. In de auto dus, tussen de stoel en de deur aan de passagierskant! Gelukkig toch gevonden. Kleding kun je makkelijk vervangen, maar zonder gsm, betaalpas en creditcard wordt het lastiger.

Vandaag de doorsteek door Engeland naar Holyhead in Wales. Een kleine 500 kilometer. Normaal gesproken zou ik voor 2 uur in Wales zijn geweest en dan nog een paar leuke plekjes opgezocht hebben op het schiereiland Anglesey. Helaas, het zat niet mee. Door files verloor ik 1 1/2 uur.
Toch nog even een paar plaatsen bezocht die ik nog kende van 5 jaar geleden. Eerst een kort bezoek gebracht aan het dorpje Llanfairpwllgwyngyllgogerychrndrobwllllantysiliogogogoch. Zeg dat maar na! Op het station zag ik een bord met daaronder de manier hoe je het uitspreekt. Maar dan breek je nog je tong. Verder naar Trearddur Bay langs de kust van Anglesey. Een bezoek aan Southstack Lighthouse zat er niet in. Maar ik heb toch even genoten van het prachtige Wales.
De overtocht naar Dublin stond gepland om 17.15 uur. Dat werd 'm niet. Met een uur vertraging toch de zee op met de fast ferry de Jonathan Swift van de Irish Ferries. Dat ging behoorlijk rap en na iets meer dan 2 uur kwam ik in Dublin aan.
Na de drukte in Engeland op de weg, de veel mindere drukte in Wales had ik van Dublin naar Butlersbridge bijna de weg alleen. Moest alleen 3 keer tol betalen. Uiteindelijk was het 10 uur voor in de Avalon Guesthouse aankwam. De gastvrouw was al een bejaard dametje maar ze ging toch nog wat scones klaarmaken en koffie maken. Top! Vandaag 3 landen gehad en dan morgen naar de countie Fermanagh in Noord-Ierland. Nu gaat het echt beginnen.

• 23 Augustus 2016 - 10:29

Kok Van Vliet:

telefoon uit je broekzak gevallen toen je met je voeten naar buiten stak aan de rechterkant. niet meer doen!

• 23 Augustus 2016 - 16:41

Patricia Verhaar-van Roon:

Wat leuk! Dat dit kan! Nooit eerder gezien. Zo reis ik na Rio (NPO 1 en Radio Sportzomer) nu ook mee met jullie naar Ierland. Mijn geliefde Ierland. Was ik met mijn man ooit, ook via auto--> boot!